Training Graag gedaan

<< Terug naar het overzicht


Training voor receptie, gastvrouw M/V of aan de telefoon

Aan de receptie ontvang je dagelijks bewoners, klanten of zorgvragers. Je bent ‘het visitekaartje’ van de organisatie. Je handelt inschrijvingen af, ontvangt gasten, geeft informatie, kortom je vormt de brug tussen klant en organisatie en bepaalt de sfeer en het imago van het werk.

Het belang van deze functie wordt soms onderschat. De centrale plek in de organisatie, het contact met klanten en deelnemers en de relatie intern met alle sectoren. Goede communicatie en samenwerking zijn een voorwaarde. In deze training gaan we ermee aan de slag.

Onderwerpen:

  • Start van het gesprek: bij binnenkomst/ aan de telefoon/ …
  • Hoe kun je je gespreksvaardigheden verbeteren? (vragen stellen, praatje maken,  informatie geven, gebruik van je stem, actief luisteren)
  • Knelpunten in de organisatie van je werk (hoe stel je prioriteiten, kun je meerdere dingen tegelijk?)
  • Hoe ga je om met lastige klanten/lastige vragen/ klachten?
  • Hoe kun je iemand even onderbreken zonder onaardig te zijn?
  • Wat kan het werk aan de telefoon aantrekkelijk/gemakkelijker maken?

Altijd gehoor..

Wanneer je iemand aan de lijn krijgt die je nog nooit hebt gezien, vorm je een beeld van die persoon door zijn stem, spreektempo, intonatie en woordgebruik. Omgekeerd gebeurt hetzelfde: de persoon die jou aan de lijn krijgt, vormt zich ook een beeld van jou en, omdat jij het visitekaartje bent, ook van de organisatie.

Belangrijk om een goede indruk te maken dus. Die eerste indruk is bovendien van invloed op het verdere verloop van het gesprek.